Friday, February 20, 2009

usrah..balai islam 1

elakkan membuat kerja last minute

ustaz sabri kate..kalau kite buat kerja last minute, selalunye ape yang kite cube tonjolkan tu kurang berkualiti. kite selalu nakkan yang terbaik bukan? tapi kite selalu tak bijak dalam menguruskan sesuatu. contohnyela... kite selalunye paling lemah dalam pengurusan masa. kite ni Allah bagi cukup masa 24jam seorang.. tak kurang dan tak lebih.. cuma kite ni lalai.. dah last minute barulah terkejar sane.. terkejar cni.. ape2 pun tak jadi.. berubahlah...

gagal sekali bukan bermakna gagal untuk selamanya

antara kite tentu ade yang pernah rasa matlamat yang ingin digapai tak kesampaian.. bak kate roomate dla.. lelah dalam perjalanan..hehe.. banyak sebab kenapa kadang2 ape yang kite buat tak menjadi.. mungkin kerana kurang daya usaha ataupun ujian daripada Allah.. gagal sekali bukan bermakna gagal untuk selamanya.. mungkin kegagalan hari ini menjadi pendorong untuk berjaya pada suatu masa akan datang..berbalik kepada ujian daripada Allah..selalu orang kate ujian daripada Allah tu satu hadiah.. agar kite lebih bersabar dan belajar untuk bersyukur atas segala nikmatNya. kemanisan tak datang dengan mudah.kadang2 pahit yang kite kene telan dulu.. tapi kalau dah gagal 2,3,4,5,6,7 dan berkali2.. hai sahabat2 macam ade something wrong somewhere je.. muhasabah diri.. tentu itu kecuaian kite sendiri..

ilmu itu milik Allah

ilmu yang kite ade hari ini adalah ibarat setitis air daripada seluas lautan. bayangkanlah.. kite celup jari dalam air..setitis tu cuma tergantung di hujung jari. kerdilnye kite kan. banyak lagi ilmu yang kite belum explore. jadi janganlah riak dengan ilmu yang sedikit. berkongsilah. tak rugi..bagaimana nak explore dan dapatkan ilmu dengan lebih meluas lagi? terlalu banyak.. kadang2 kite ke kuliah belum tentu ape yang dipelajari tu kite dapat conquer semuakan? berfikirlah sejenak.. segala ilmu yang ada di dunia ini adalah milikNya..jadi dekatkanlah diri kite pada Allah..beribadat.. muhasabah diri mencari ketenangan dan keberkatanNya..sebagai contohnya kawan kite pandai mathematics.. kite nak pandai macam kawan kite, jadi kite kenelah mendekatinye, belajar dengannye.. ambil peluang tu.. lame2 kite dapatlah formulanya..

bijak dalam memilih kawan

ustaz sabri kate lagi, kadang2 kawan tu boleh mencerminkan keperibadian kite. orang boleh lihat personaliti kite melalui kawan2 yang rapat dengan kite. dengan siape kite berkawan, mesti ade sedikit sebanyak pengaruh yang kite akan dapat.. macam peribahasa arab kalau kite berkawan dengan orang yang jual minyak wangi,sedikit sebanyak wangian itu terpalit kepada kite. kalau kite berkawan dengan tukang besi, mesti kite terkena karatnya. kalau kawan kite baik2 dan mengajak ke arah kebaikan tentu lame2 kite pun jadi baik jugakkan? insya Allah..


No comments:

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...